Stappenplan verkoopklaar
Dit persoonlijke stappenplan helpt je om je bedrijf verkoopklaar te maken.
Is jouw bedrijf er al klaar voor om verkocht te worden? Begin op tijd en voorkom dat je later voor verrassingen komt te staan. Met deze twaalf stappen maak je je bedrijf verkoopklaar.
Verkoopklaar in 12 stappen
Voor een potentiële koper is het belangrijk welke rol jij als eigenaar hebt binnen het bedrijf. Haal jij als saleskanon de meeste klanten binnen of heb jij de meeste innovatieve ideeën? De vent moet niet de tent zijn, dus zorg ervoor dat het bedrijf niet afhankelijk van jou is. De business moet gewoon door kunnen gaan als jij er na de verkoop niet meer bent. Taken kun je langzaam overdragen en het kan een idee zijn om een managementteam te formeren dat verantwoordelijkheden van jou overneemt.
Hoe ziet je bedrijfsstructuur eruit? Zou je in de toekomst je bedrijf in zijn geheel of in losse onderdelen willen verkopen? Misschien is er een tak binnen je organisatie die je zelf überhaupt nooit zou willen verkopen. Denk hier over na en laat je adviseren door een jurist over de mogelijke juridische constructies.
Wanneer je een bedrijfspand bezit, is dit voor een potentiële koper vaak niet interessant om over te nemen. Het kan dus verstandig zijn om het pand vooraf onder te brengen in een aparte vastgoed B.V.. Na de verkoop zou je het pand vervolgens kunnen verhuren aan de nieuwe eigenaren.
Een koper zal inzicht willen krijgen in de financiële situatie van jouw bedrijf. Zorg ervoor dat je administratie dus netjes up-to-date is en dat je professionele, betrouwbare en uitgebreide managementrapportages van de afgelopen jaren kunt overhandigen. Neem belangrijke kengetallen op in de rapportages, zoals de winstmarge per bedrijfsonderdeel, de omzet per medewerker of de gemiddelde betalingstermijn van debiteuren. Deponeer ook de jaarrekeningen op tijd bij de Kamer van Koophandel, want deze zouden zij ook ter controle kunnen opvragen.
Zet alle afspraken met klanten, leveranciers en partners goed op papier! Wanneer je langlopende contracten met je klanten kunt afsluiten is dit waardeverhogend voor je bedrijf, want je geeft de koper omzetgarantie. Aan de inkoopkant zou je ook eens kritisch kunnen kijken naar alle contracten en juist hier de contractduur verkorten, zodat de koper een contract makkelijk kan beëindigen of openbreken om opnieuw te onderhandelen over de condities.
Kosten hebben direct effect op je rendement, dus kijk kritisch naar je kosten en probeer deze zo laag mogelijk te houden. Ook kun je overwegen om grote investeringen uit te stellen, al moet je dit uitstel wel kunnen verklaren aan de koper.
Kopers zijn gevoelig voor een stijgende omzetlijn en willen het liefst geen dips zien. Dus zorg ervoor dat je (toekomstige) groei aan kunt tonen door nieuwe klanten aan te trekken, nieuwe producten of diensten te lanceren of meer omzet te genereren bij je bestaande klanten.
Zorg dat je bedrijf niet afhankelijk is van bepaalde grote klanten of leveranciers voor de continuïteit! Wanneer één klant bijvoorbeeld 80 procent van je omzet vertegenwoordigt, kom je direct in zwaar weer als die naar je concurrent overstapt. Hoe beter de spreiding van klanten en leveranciers, hoe lager het risico.
Heb je een overbezetting op bepaalde afdelingen, dan is het voor een bedrijfsoverdracht een optie om vroegtijdig te reorganiseren. Het ontslaan van personeel of het niet verlengen van contracten kan een positief effect hebben op het verkoopproces. Wanneer er sprake is van onderbezetting, dan kun je het beste kiezen voor tijdelijke contracten en zo een flexibele schil creëren.
Balans en winst & verliesrekening op orde? Kloppen al je balansposten nog? Of moet je je vastgoed opnieuw laten taxeren? Je openstaande debiteuren nog eens goed nagaan? Staat er nog een privé rekeningcourant open? Staan er kosten en opbrengsten die eigenlijk geen onderdeel uitmaken van de bedrijfsvoering, zoals advieskosten voor de verkoop, eenmalige verhuiskosten of privékosten? Schrap deze dan om een goed beeld van de werkelijke situatie te geven en maak hier normalisatieposten van. Zo begin je met een schone lei aan het verkoopproces.
Het werkkapitaal is voor kopers erg belangrijk, dit wil zeggen dat er genoeg liquide middelen zijn om te kunnen investeren en dus te kunnen groeien. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je debiteuren op tijd betalen, dat je niet onnodig veel voorraad in huis hebt en dat je goede betalingstermijnen afspreekt met je leveranciers.
In het midden- en kleinbedrijf is de ondernemer vaak het gezicht van het bedrijf naar de buitenwereld! De gunfactor en een persoonlijke relatie met de ondernemer speelt een grote rol bij de keuze van de klant. Vraag je af wat er gebeurt als een koper het bedrijf overneemt, het risico dat de klant wegloopt kan aanzienlijk zijn. Dus als je naar een zakelijke borrel of afspraak gaat, neem dan wat vaker een collega mee en introduceer die in jouw netwerk. Zorg er ook voor dat niet alleen jouw gezicht in communicatie-uitingen naar voren komt. Stap langzaam uit de spotlights.