5 tips en handvatten
Je hebt je bedrijf verkocht, gefeliciteerd! Voor sommige ondernemers is dit een reden om de vlag uit te hangen, terwijl anderen er meer moeite mee kunnen hebben. De mate van betrokkenheid bij het bedrijf verschilt ook sterk van persoon tot persoon. Sommigen werkten dagelijks in het bedrijf, terwijl andere eigenaren een minder emotionele band met het bedrijf hadden, omdat zij op afstand bestuurde. Bovendien is de reden voor de verkoop ook van groot belang. Is het een weloverwogen keuze geweest of werd je door bepaalde omstandigheden gedwongen om je bedrijf te verkopen?
Hoe dan ook. Wanneer je je bedrijf verkoopt, kan het voelen alsof je in een rouwfase zit. De buitenwereld zal je waarschijnlijk niet begrijpen, omdat de verkoop van je bedrijf juist staat voor financiële zekerheid, zakelijk succes en dus automatisch geluk?
Hieronder geven we je al wat tips vanuit de praktijk om na de verkoop je nieuwe weg te vinden!
TIP 1. NEEM DE TIJD EN RUST!
Voor de meeste ondernemers is het verkoopproces een intense en zenuwslopende periode van maanden, waarin je voortdurend alert moet zijn en je lichaam vol adrenaline zit. Na de verkoop is het dan ook echt belangrijk om te ontspannen en je rust te nemen. Dit kan lastig zijn, omdat ‘relaxen’ vaak niet in de aard van ondernemers zit. Je moet dus gaan leren genieten en je vooral niet schuldig voelen dat je nu veel vrijetijd hebt.
Besteed deze tijd om na te denken wat precies je nieuwe doelen in het leven gaan worden en vul niet te snel leegtes op. Emoties mogen er zijn en bespreek deze met familie, vrienden, collega-ondernemers. Neem letterlijk en figuurlijk afstand en concentreer je de eerste maanden vooral op de pleasure momenten; boek een vakantie, ga sporten, bezoek een concert of kom tot rust in een sauna. Of doe gewoon een dag even niets! En voel jezelf niet schuldig! Gun jezelf in ieder geval het plezier dat je verdiend hebt!
TIP 2. ZORG VOOR EEN DAGELIJKS RITME
Nu je geen dagelijkse werkroutine meer hebt, kan het voor jezelf wel prettig zijn om nieuwe ritmes te creëren en ook doelen doel voor jezelf te stellen. Denk niet groots, maar haal je voldoening en geluk juist uit kleine dingen in de dag!
– Hoe laat sta ik op?
– Wat ga ik doen?
– Wie ga ik ontmoeten?
– Hoe zorg ik voor mezelf?
– Wat doe ik aan beweging?
– Wanneer is mijn dag geslaagd?
TIP 3. KEN JE KARAKTER
Sommige mensen zijn meer flexibel in het omgaan met veranderingen dan anderen. Welke eigenschappen kenmerken jou? En dragen deze eigenschappen positief bij aan deze periode na de verkoop of kunnen ze juist belemmerend zijn? Leer jezelf (nog) beter kennen en maak op basis van jouw wensen en behoeften nieuwe plannen!
TIP 4. ONTWIKKEL NIEUWE INTERESSES EN DOELEN
Bedenk wat je wilt doen met je tijd en energie nu je niet meer actief betrokken bent bij je bedrijf. Misschien wil je nieuwe zakelijke kansen verkennen, je bezighouden met hobby’s of reizen. Het is nu de tijd om het roer om te gooien en te gaan doen waar jij gelukkig van wordt! Denk out-of-the-box en ontdek waar jouw passies liggen!
Lees het artikel van Gerard van de Looi, hij verkocht zijn IT bedrijf en startte een uniek businessconcept op rondom een yogacentrum!
TIP 5. ZOEK LOTGENOTEN CONTACT
Je bent niet de enige die zijn/haar bedrijf verkocht heeft! Al heeft iedereen een eigen verhaal, ondernemers hebben vaak een eigen profiel en DNA en lopen tegen hetzelfde punten aan. En hier kun jij weer van leren, door met hen in gesprek te gaan! Dit geeft je rust en nieuwe inzichten!