Traject Verkoopklaar binnen één jaar
Hét 1-op-1 traject voor ondernemers die hun bedrijf verkoopklaar willen maken voor het moment dat er een koper op de stoep staat of zij hun bedrijf willen verkopen.
een stap naar vrijheid en verkoopgeluk
Denk jij steeds vaker aan de verkoop van je bedrijf? Je bent ooit begonnen met grootse plannen en dromen, maar merkt nu dat je steeds minder energie krijgt van je werk en dat het misschien tijd wordt voor een volgende stap. Misschien ben je er nu nog niet klaar voor om afscheid van je ‘kindje’ te nemen, maar misschien wel over een aantal jaar of wanneer de juiste koper op de stoep staat. Maar je weet niet precies waar je moet beginnen en hoe je nu al stappen kunt zetten om straks bij verkoop de beste deal te kunnen sluiten.
Wat levert dit traject je op?
Bij dit maatwerktraject helpt Monique Delsink je als doorgewinterde ondernemer om jouw bedrijf verkoopklaar te maken en zal jou kijkend door de bril van een potentiële koper bijstaan. Van strategie tot implementatie, je krijgt aan de hand van de 7 Succespijlers (Persoonlijk, Organisatie, Markt. Product/Dienst, Klanten, Leveranciers, Juridisch & Economisch) een persoonlijk stappenplan waarmee je jouw (verkoop)strategie kunt bepalen. Of je nu klaar bent om door te groeien of je bedrijf verkoopklaar wilt maken, dit traject is erop gericht om jouw onderneming stabiel, winstgevend en aantrekkelijk te maken voor de volgende fase.
voor wie
Voor ondernemers die voorbereid willen zijn op een toekomstige verkoop. Jij hebt grootse plannen voor jouw bedrijf, maar mist een duidelijke strategie en weet niet aan welke knoppen je moet draaien. Je wilt weten hoe je jouw zo goed mogelijk straks in de markt kan zetten en hoe een verkoopproces in zijn werk gaat. Geen vage adviezen of trucjes ter voorbereiding, maar bewezen strategieën en praktische tips die écht werken en passen bij jou, je bedrijf, en je markt.
werkwijze
We gaan jouw fundament versterken op basis van de 7 Succespijlers;
1. Persoonlijk – Groei of verkoop: Zet jij je schouders eronder of ben jij klaar om je bedrijf los te laten?
Wat was jouw droom toen je je bedrijf bent gestart? Heb je weleens stilgestaan bij je werkplezier en hoe jouw talenten aansluiten bij je huidige taken? Hoe kijk je naar de toekomst van je bedrijf? Ik help je om te reflecteren en na te denken over belangrijke overwegingen, zoals een mogelijke verkoop van je bedrijf en hoe je jouw leven daarna zou willen invullen.
2. Organisatie – Visie, groei, verkoop: Hoe ‘futureproof’ is jouw organisatie?
Hoe toekomstbestendig is jouw bedrijf? Ik help je inzicht te krijgen in de sterke punten van jouw organisatie en de gebieden waar nog groei of verbetering mogelijk is. Denk na over onderwerpen zoals je visie, teamstructuur, bedrijfsprocessen en de mate waarin jouw bedrijf enerzijds klaar is voor groei en anderzijds ‘verkoopklaar’ is voor het moment dat je je bedrijf wilt of kunt verkopen.
En de hamvraag is: hoe afhankelijk is het bedrijf van jou als ondernemer?
3. Product/Dienst – Hoe sterk is jouw aanbod: Uniek, schaalbaar en klaar voor verkoop?
Hoe sterk staat jouw product of dienst in de markt? Wat zijn de unieke kenmerken, marktpositie en groeimogelijkheden van jouw aanbod. Nadenkend over zaken als concurrentie, schaalbaarheid, merkidentiteit en de winstgevendheid van jouw product of dienst.
We gaan een duidelijker beeld schetsen van de huidige sterktes en kansen om je aanbod wellicht nog verder te ontwikkelen en te laten groeien.
4. Markt – De aantrekkingskracht van jouw markt voor een potentiële koper
Hoe aantrekkelijk en toegankelijk is de markt waarin je opereert? Wat doet je concurrentie, wat zijn je markttrends en eventuele barrières die nieuwe spelers tegenkomen. We krijgen meer inzicht in de kansen en uitdagingen binnen jouw markt en hoe je jouw positie kunt versterken.
5. Klanten – Klant is koning, maar hoe onafhankelijk is je organisatie van klanten?
Hoe sterk is de relatie met jouw klanten en wat is de stabiliteit en diversiteit van je klantenbestand, de mate van klantloyaliteit en de risico’s die gepaard gaan met klantafhankelijkheid? We brengen je klanten in beeld en kijken waar er ruimte is voor upselling en bedenken strategieën om voor een koper nieuwe klanten aan te trekken.
6. Leveranciers –Partijen onder de loep: Kracht of kwetsbaarheid?
Hoe stevig en betrouwbaar is jouw relatie met leveranciers? Hoe afhankelijk ben jij van leveranciers en wat zijn de risico’s die jij loopt? Zijn er nog stappen die je zou kunnen zetten?
7. Juridisch en Fiscaal – Heb jij alle juridische en administratieve zaken op orde?
Essentiële zaken, zoals up-to-date contracten, goed beschermde intellectuele eigendommen, administratie en duidelijke afspraken met aandeelhouders en klanten moet je altijd op orde hebben en kunnen in de toekomst bij een verkoop het verschil maken. Je kunt veel geld besparen als je nu al de juiste keuzes maakt.
aanpak
Tijdens dit 1-op-1 traject word je intensief en persoonlijk begeleid. Je krijgt toegang tot de E-learning Verkoopgeluk en ontvangt het boek Verkoopgeluk. Ik begeleid je stap voor stap, zodat je niet vastloopt en we analyseren continu waar (verkoop)kansen liggen. Ook kan ik mijn netwerk inschakelen indien er kansen op het pad komen.
E-learning Verkoopgeluk
De E-learning Verkoopgeluk bevat veel tools om te ontdekken of jij als persoon én je organisatie klaar zijn voor een toekomstige verkoop. En als je je bedrijf verkocht hebt, krijg je handvatten om je leven weer te resetten.
Per module krijg je theoretische kennis, praktische doe-opdrachten, interessante podcasts en tips vanuit de praktijk en in een interactief Werkboek ga je zelf actief aan de slag om te bepalen waar je momenteel staat en hoe je de volgende stappen kunt zetten!
Inhoud E-learning – 4 modules
Boek
Boek Verkoopgeluk
In het boek Verkoopgeluk vind je alle basis stappenplannen, tips & trics en ondernemersverhalen die je als inspiratie kunt gebruiken bij het maken van jouw toekomstplan!