Advies
Laat de vent niet de (horeca)tent zijn!
Kijk niet naar taken en verantwoordelijk-heden, maar focus op vernieuwende ideeën en capaciteiten van de nieuwe generatie.
Kennis die je zelf niet in huis hebt, moet je inschakelen om te zorgen dat partijen je niet omver blazen.
Overweeg een samenwerking met investerings- maatschappijen. Zij brengen niet alleen financiele middelen in, maar ook kennis die praktisch kan zijn voor de volgende fase van je bedrijf.
Durf een DEAL te maken!
Wie beslist en zich weleens vergist, brengt meer in de kist dan de perfectionist die de aansluiting mist.
Wij ondernemen generatie-overschrijdend, oftewel hebben een langetermijnvisie en ondernemen met het oog op de dag na morgen”.
Ons geheime recept is een krat Bavaria aan de keukentafel.
Wanneer je je bedrijf in de verkoop zet, laat dit dan niet ten koste gaan van je business. Blijf je energie in je bedrijf steken, als de deal niet door gaat, dan kun je de draad weer oppakken alsof er niets gebeurd is.
Neem bij een overname aan je medewerker samen een onafhankelijke adviseur in de armen die je beide vertrouwt. Bespaart je beide geld en het proces verloopt veel efficiënter en sneller.
Zorg dat je ondanks je drukke ondernemersbestaan op tijd begint aan het process van bedrijfsopvolging. Communicatie is cruciaal. Zorg ook voor een familiestatuut en goed dividendbeleid.
Laat een onafhankelijke professionele partij de waarde van je bedrijf, maar ook van bijv. onroerend goed bepalen om later discussies te voorkomen. Benader alle waardes vanuit een zakelijk oogpunt.
Weet welke pet je op hebt. Familieleden vervullen vaak 3 verschillende rollen; ouder, leidinggevenden en eigenaar. Zorg dat het helder is in welke rol je op welk moment van de dag zit.
Als je beren op je weg herkent, dan kun je ze maar beter omzeilen of afschieten.
