Over Monique Delsink
Als mede-eigenaar verkocht ik in 2016 mijn bedrijf, een arbodienst. Ik ging in gesprek met ondernemers die ook hun bedrijf verkocht hadden over de persoonlijke kant van hun deal. Ik verzamelde tips en trics en schreef het boek ‘Verkoopgeluk’. Met mijn programma’s help ik ondernemers hun organisatie verkoopklaar te maken, zodat zij een betere deal in de toekomst kunnen gaan sluiten en ik ga op zoek wat Verkoopgeluk voor hen betekent.
MIJN ACHTERGROND
Mijn ouders hadden een schoenenzaak en er was voor mijn gevoel altijd stress in de tent. Ik heb communicatiewetenschap gestudeerd en een baan bij een werkgever zou mij later dan ook veel rust en voordelen gaan bieden, dacht ik toen nog…
Maar na 7 jaar als marketingmanager bij Danone voor het merk Evian gewerkt te hebben rolde ik per toeval als directeur/mede-eigenaar in De Bedrijfspoli, een arbodienst. Ik ontdekte dat ik net als mijn ouders de liefde voor het ondernemerschap in mij had. Zo is ons tweede bedrijf ‘Arbo On Stage’ ontstaan, theatervoorstellingen voor leidinggevenden en medewerkers. Op een gegeven moment wilden we echter niet verder met het bedrijf.
We stelden onszelf vragen waar elke ondernemer regelmatig bij zou moeten stilstaan.
”Hoe zit je in de wedstrijd?”
Doe je nog het werk waar je goed in bent, is er een goede werk-privé balans en ga je, misschien met uitzondering van een paar off-days, met plezier naar je werk? In ons geval leidde het gebrek aan werkplezier ertoe dat we ons bedrijf verkocht hebben. Een belangrijke rol speelde daarbij iets wat ik ‘verkoopgeluk’ ben gaan noemen: Heb je in beeld waar je als ondernemer, maar ook als persoon überhaupt gelukkig van wordt?
Toen we besloten om De Bedrijfspoli te verkopen, had ik absoluut geen idee waar ik moest beginnen en wat ik kon verwachten van het verkoopproces. Wat zijn de details en wat zijn de mogelijke valkuilen? Deze vragen zijn natuurlijk ook relevant voor familiebedrijven. Als ouders weet je dat er op een bepaald moment een overdracht van de leiding moet plaatsvinden, maar hoe pak je dat aan?
Mijn boek: Verkoopgeluk
Na de verkoop heb ik het doeboek ‘Verkoopgeluk’ geschreven om (familie)bedrijven een stap verder te helpen in hun verkoop- en overdrachtsproces. Ik heb praktische tips en trucs opgehaald bij professionals en ik heb inspirerende en emotionele verhalen verzameld in gesprekken met allerlei ondernemers.
Ervaringen en verhalen
Het delen van echte verhalen en ervaringen van ondernemers en bedrijven vormt nu de rode draad in mijn leven. Ik heb onder andere het E-book ‘Bedrijfsoverdracht’ voor de Rabobank geschreven. Tegenwoordig geef ik lezingen en organiseer ik workshops over dit onderwerp. Daarnaast bied ik advies en begeleiding vanuit mijn eigen kennis en ervaring aan ondernemers die bijvoorbeeld hun familiebedrijf verkoopklaar willen maken of betrokken zijn bij een overdrachtsproces. Mijn benadering is niet alleen zakelijk, maar richt zich ook op de menselijke aspecten, die vaak over het hoofd worden gezien. Ik hanteer een concrete, praktische aanpak en ik hou wel van een beetje tempo.
Mijn inspiratiebron?
Ik neem tot slot regelmatig de rol van tafelvoorzitter op me tijdens lunches van Directeuren Netwerk Nederland, waar ik telkens weer nieuwe en inspirerende mensen ontmoet. Ik leer van hun verhalen en uitdagingen. Daarnaast fungeer ik als dagvoorzitter bij diverse (online) dialoogsessies voor bedrijven en organisaties, waar ik als verbindende factor optreed en de discussies in goede banen leid.