Dit persoonlijke stappenplan helpt je in de oriëntatiefase bij de mogelijke verkoop van je onderneming.
Iemand die samen met jou op zoek gaat naar het ‘waarom’. En die daar volstrekt belangeloos in is. Maak daarbij gebruik van een aanvullend analyse-instrument dat diepgaand in- zicht geeft in jouw potentieel en valkuilen. Zodat je nog beter gaat begrijpen wat jouw drijfveren en overtuigingen zijn, je ze kan toetsen aan haalbaarheid en realiteit en van daaruit kan kiezen. Zuiver, zonder onnodige ballast of gedachtenkronkels. De uitkomst is dat je weet wat jouw kompas zegt en waar je op hoofdlijnen naartoe wil.
Schrijf ze kort en bondig op en ga bij jezelf na wat ze bij je oproepen. Doe dezelfde exercitie met je coach of andere sparringpartner en bespreek gezamenlijk wat de verschillende scenario’s bij je losmaken.
Ook hier kan het kort en bondig. Waar word je blij van, waar twijfel je nog aan, wat moet je verder uitzoeken, wat zijn mogelijke risico’s?
Ze mogen je alleen vragen stellen, nog geen advies geven. Ga
aan de hand van de vragen aan de slag met de verdere uitwerking of uitzoekwerk en schrijf op wat nodig is om tot executie van je plan te komen. Welk advies heb je nodig, wat moet je concreet gaan doen? Blijf zeker ook in deze fase luisteren naar je gevoel. Noteer ook je twijfels en angsten en maak ze bespreekbaar, onderzoek ze samen met je coach en sparringpartner.
Nu weet je wat je te doen hebt en voelt dat het goed is wat je gaat doen, is het een kwestie van uitvoeren. Laat je adviseren waar nodig en doe het zelf waar mogelijk.
Toen ik mijn onderneming startte, heb ik met mezelf afgesproken dat ik om de vijf jaar mezelf de vraag stel of ik het nog leuk vind wat ik doe, of het in de richting van mijn kompas is, of ik er zakelijk nog steeds toekomst in zie of dat ik andere opties wil onderzoeken. Op deze manier blijf je bewust kiezen, zonder dat de tijd met je aan de haal gaat.