Interview: Martin Veen
Martin Veen was samen met zijn vrouw Hanneke Veen eigenaar van het softwarebedrijf RoserConSys. Op zijn 50e verjaardag schreef hij een brief naar zichzelf, waarin hij zijn dromen en toekomstplannen voor zijn 55e levensjaar omschreef. De verkoop van zijn bedrijf was hier een onderdeel van, zonder concrete plannen te hebben hoe hij zijn leven daarna in zou gaan vullen. De focus lag in ieder geval op het ‘verkoopklaar maken’ van de organisatie binnen vijf jaar.
TIP: Begin tijdig na te denken over jouw toekomstplannen en blijf niet te lang doorgaan, omdat je denkt dat dit de beste optie is en je ook niet weet wat je anders moet gaan doen.
Zorg zelf voor de ‘sjeu’ in je leven!
Laat een ander je regelmatig een spiegel voorhouden en kritische vragen stellen als je dit zelf moeilijk vindt. Stel jezelf dan ook de vraag of jij nog de ‘vent voor jouw tent’ bent? Zie het als bomen in een bos, soms moeten er ook oude bomen vallen om ruimte te maken voor nieuwe.
Als er een koper op de stoep staat…
“Het idee van verkoop kwam niet uit de lucht vallen. Jaarlijks stond er wel een potentiële koper op de stoep die interesse had in ons bedrijf. Dan ben je vereerd en laat je je verleiden om in gesprek te gaan met die partij. Je sluit een geheimhoudingsverklaring en deelt alle gegevens en jaarcijfers, hetgeen natuurlijk uitermate risicovol is. Vervolgens ontvang je een veel te laag bod en ketst de deal af. Dit traject heeft je dan veel tijd en negatieve energie gekost, los van de onrust die het veroorzaakt.
Op dat soort momenten hadden wij ons huiswerk ook helemaal nog niet op orde en waren wij als organisatie nog niet verkoopklaar. Via een vriend kreeg ik de tip om dit proces professioneel aan te pakken en een goede adviseur in de armen te nemen. Deze hulp bleek later goud waard. “
Hoe ben je je bedrijf verkoopklaar gaan maken?
“We hadden veel uitdagingen binnen onze organisatie. Om door te kunnen groeien moesten we de concurrentiestrijd aan gaan en hadden we onszelf als doel gesteld om onze internationale positie te versterken. Ook keken we kritisch naar ons klantenportfolio. We wisten wat onze zwakken plekken waren en gingen hiermee aan de slag. We hadden een lijst met parameters gemaakt waar ons bedrijf aan moest voldoen voor de verkoop.
We lieten door een adviseur een waardebepaling uitvoeren om te kijken waar er nog omzetgroei te behalen was. We zorgden dat belangrijke certificeringen behaald werden en hebben een internationale supportafdeling opgetuigd. Ook hadden we zelfs plannen om te emigreren naar Amerika om de business daar verder door te ontwikkelen.
Uiteindelijk hebben we er een jaar over gedaan om alle (financiële) gegevens te verzamelen. Wij hadden namelijk nog een boekhouder die geen gebruik maakte van geautomatiseerde systemen, waardoor ons financiële dashboard niet voldeed.”
Hoe hebben jullie het verkoopproces ervaren?
“Ons verkoopproces heeft slechts 3 maanden geduurd en ging anders dan vooraf gepland. We hadden een short list gemaakt van potentiële kopers waarmee we in gesprek zouden gaan. Maar we zaten tijdens het eerste gesprek met een Amerikaanse partij aan tafel, die al meteen een bod deed dat we niet konden weigeren. De vraag is hoe hongerig een partij is? We voelden tijdens deze kennismaking al meteen een goede vibe en wisten dat dit dé koper voor ons bedrijf zou zijn. Met hen zijn we dan ook het verkooptraject ingegaan. We hebben de gesprekken met andere kopers afgeblazen, hetgeen natuurlijk een risico was. Wellicht zouden zij een hogere bieding hebben gedaan. Maar dit weet je nooit en wij hebben er geen nacht slecht door geslapen, want ‘goed was voor ons gewoon goed’.
Dit verkoopproces was wel een lastige periode, omdat je alle onderhandelingen en het boekenonderzoek in het geheim doet. Je hebt het idee dat je je collega’s als het ware verraad. Toen we hen informeerden over de verkoop, reageerden ze geschokt. Ik had de afgelopen jaren weliswaar steeds een stapje teruggedaan, maar ik was voor hen wel de goeroe binnen het bedrijf en men vroeg zich af wat zou het bedrijf zonder mij zou zijn?
Maar de business gaat door en deze Amerikaanse partij had budget om te investeren. Er ontstonden ook nieuwe carrièremogelijkheden voor de medewerkers om door te groeien binnen de organisatie. Dit gaf ons een goed gevoel.”
Verkocht, en dan?
“Toen de handtekening op papier stond, waren de Amerikanen binnen 12 uur in Nederland en ging het proces snel. Wij waren erg blij met de nieuwe strategische koper, omdat zij een sterke positie in de markt hadden met groeiambities die voor ons niet realistisch waren als kleine partij.
Na de overdrachtsperiode is het fijn om de zaak over te dragen, met ook de bijbehorende zorgen en balast. Het is niet meer jouw bedrijf, er is geen toekomstperspectief meer, dus dan is het goed om afscheid te nemen. Ondanks dat dit emotioneel is, moet je er ook vrede mee hebben dat het goed gaat met het bedrijf.
Wij moesten afkicken. Van een hectische periode naar rust en vrijheid. Tijd om jezelf te herontdekken, want je bent zoekende. Je wilt richting de buitenwereld er niet mee te koop lopen dat je je bedrijf verkocht hebt, maar je zit ook met een hoofd vol kennis waar je even niets mee doet en dit voelt vreemd als je pas 57 jaar bent. Dit kan je soms ook wel ‘narrig’ maken.
We kochten een Porsche Cabrio om Europa meer door te cruisen, maar die hebben we ook weer verkocht. Je gaat jezelf en elkaar vragen stellen waar je gelukkig van wordt? Dit proces heeft ook weer tijd nodig. We hebben uiteindelijk ons droomhuis gekocht en we zijn gaan klussen. Ik heb nu het privémuseum The House of Petrol (www.thehouseofpetrol.nl) opgezet en Hanneke is edelsmid geworden. Ook hebben we inmiddels een huis in Spanje gekocht, waar we genieten. We ontdekken samen de kansen die het leven ons te bieden heeft en we zijn hier dankbaar voor!
TIP: Zorg dat je na de verkoop uit de eenzaamheid blijft! Investeer in je persoonlijke ontwikkeling. Ga in gesprek met ondernemers die hun bedrijf ook verkocht hebben, zoek een coach een lees boeken. Overleg, praat en leer. Weet wat je plek op de landkaart is. Waar sta je precies? Stel jezelf kritische vragen en probeer op een dieper persoonlijk level te komen.