Interview: Bas ten Thije
Op zijn 21ste begon Bas ten Thije zijn carrière bij houthandel Bunnik in Nijmegen. Hij deed werkervaring op bij Stiho in Wijchen en startte vervolgens in 2000 houthandel Hormes Hout en Plaat, een groothandel in hout en plaat, samen met de familie Hormes. In 2012 nam hij de resterende aandelen van de familie over en in 2014 veranderde hij de naam van het bedrijf in XLWood. Hij werd één van de meest toonaangevende gevelspecialisten van Nederland.
In de loop van de jaren verloor Bas alleen zijn liefde voor het vak. Hij werkte 60 uur per week en had als ondernemer de nodige kopzorgen. Toen hij tijdens een vergadering met een collega uit de houtbranche voor de grap zei dat hij zijn bedrijf wel wilde verkopen, stond hij een aantal weken later als potentiële koper op de stoep. In 2019 verkocht hij zijn bedrijf aan Tulp-Bijl.
Was jij op dat moment al ‘verkoopklaar’?
“Ik was voornamelijk bezig met de verkoop van mijn producten en niet met de verkoop van mijn bedrijf. Ik was voor mijn gevoel de zogenaamde vent in de tent en ik boekte mooie zakelijke successen. Toch stelde ik mijzelf wel steeds vaker de vraag of het bedrijf in de toekomst ook nog zo succesvol zou kunnen zijn? En deze gedachte zette me aan het denken. Staat die koper over 5 jaar ook nog steeds op mijn stoep? ”
Wat was jouw eerste stap in het verkoopproces?
“Ten eerste heb ik contact opgenomen met mijn accountant om een waardebepaling te laten uitvoeren. Dat bedrag vond ik dusdanig interessant, dat ik de volgende stap gezet heb. Op advies van mijn bank, heb ik een professionele M&A-adviseur ingeschakeld. Naast de concullega die zich had gemeld, heb ik met mijn adviseur meerdere potentiële kopers benaderd om te kijken of er niet meer interesse in de markt was.
Uiteindelijk hebben vijf partijen, waaronder ook een aantal investeringsmaatschappijen, een bod uitgebracht. Achteraf was ik blij dat ik dit gedaan heb, want dan weet je dat je daadwerkelijk voor de juiste koper gekozen hebt.
Het traject verliep erg soepel, want binnen 4 maanden was de deal al rond en stonden de handtekeningen op papier.”
Hoe heb je het verkoopproces ervaren?
“Je verkoopt je bedrijf maar één keer en je weet van tevoren niet wat er tijdens de verkoop op je afkomt. Ik vond het prettig dat ik zelf alle keuzes kon maken, want ik hoefde niet per se te verkopen. Ik had veel steun aan de adviseur en accountant aan mijn zijde, die mij adviseerde en tevens voorbereidde op wat komen ging.”
Wat was jouw ideale koper?
“Mijn belangrijkste voorwaarde was dat het personeel zou aanblijven binnen de organisatie. Ik heb om deze reden niet gekozen voor de hoogste bieding, maar gekeken of er een zakelijke klik was met de kopende partij.
Het klinkt misschien vreemd, maar ik hechtte ook veel waarde aan de bedrijfsnaam XLWood, omdat die toch als mijn kindje voelde. Bij sommige kopers had ik het gevoel dat zij het reclamebord van de gevel af zouden halen na de overname en daar had ik moeite mee. Ik was nog niet echt klaar met het bedrijf en ik ben na de verkoop als zelfstandige aangebleven.”
In dienst van de koper, werkt dat?
“Ik had altijd het gevoel dat ik als directeur-eigenaar een essentiële rol in de organisatie speelde, maar na de verkoop werden mijn taken en verantwoordelijkheden onmiddellijk overgedragen aan een nieuwe vestigingsmanager. In eerste instantie voelde dit vreemd, omdat ik de controle moest loslaten en tegelijkertijd afscheid nam van mijn rol en status als ondernemer.
Ik sloot een samenwerkingsovereenkomst van één jaar met de koper en ik bleef aan boord als gevelspecialist. Maar dan komt de vraag vanuit de koper wat mijn verdiensten zouden moeten zijn en dat voelde toch wel even vreemd.
Gelukkig merkte ik dat deze manager de zaken goed oppakte en ik begon mij te realiseren dat het bedrijf minder afhankelijk van mij was dan ik dacht. Al had ik In het begin wel een andere mening over de bedrijfsvoering en voelde het nog als mijn eigen bedrijf, na 2 jaar kon ik het echt loslaten. “
Verkocht, en dan?
“Het is aan de ene kant geruststellend dat je je bedrijf succesvol hebt kunnen verkopen en financiële zekerheid hebt verkregen. Aan de andere kant brengt dit ook weer ‘luxe zorgen’ met zich mee. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je geld rendeert?
Dit kan soms leiden tot onzekerheid over welke adviseurs je moet inschakelen en welke beleggingsstrategie het beste bij je past, zonder te veel risico te nemen.
Ik ben me echt gaan verdiepen in vastgoed, van verhuur van appartementen tot garageboxen en in de verschillende beleggings- en spaarmogelijkheden. Het is niet mijn expertise, dus het was soms lastig om de juiste keuzes te maken.
Inmiddels werk ik alweer 4 jaar voor 24 uur per week met veel plezier binnen mijn ‘eigen’ bedrijf. Ik ervaar nu rust en vrijheid en ik ben nu in plaats van ondernemer dé vraagbaak voor aannemers en architecten op het gebied van gevels. Dit werk geeft mij veel voldoening en dus verkoopgeluk!”